Taivas Business Design is about creating NEW business based on customer
insight and executing it by integrating operations, sales and marketing
resulting a superb customer experience

tiistai 1. syyskuuta 2009

Uudistuva liiketoiminta

Markkinointiala on selvästi yksi niistä liiketoiminnan kentistä, joka kokee tämän hetkisen turbulenssin kovimmin. Kuluttajakäyttäytyminen muuttuu, yritysten fokus kääntyy kulukuurilla sisäänpäin, useiden yritysten johdossa markkinointijohtajan rooli heikkenee, vanha ja uusi osaaminen pitää pystyä sovittamaan ja valjastamaan tämän päivän tarpeisiin sopivaksi. Rakennemuutokseen liittyvät leikkaukset ja uutta luotaavat investoinnit kulkevat rinnakkaisina prosesseina. Eräs suuryrityksen johtaja totesi juuri viimeviikolla, että rahaa riittää vain strategisiin hankkeisiin. Juuri siitä on kysymys ja strateginen hanke muodostuu parhaimmillaan asiakasymmärryksestä, uudistumisesta, avoimesta innovaatiosta, rakenteiden ja strategian yhteensovittamisesta, innostavasta ilmapiiristä, sitoutumisesta, tuotteistamisesta ja kaupallistamisesta. Käytännössä - kilpailukyvyn parantamisesta.

Uudistuminen on kivuliasta. Millä toimialalla hyvänsä. Mutta se on myös palkitsevaa.

Lontoon kollega Giles Rhys Jones kokosi näkemyksensä aika mielenkiintoiseksi esitykseksi mainosalan evoluutiosta nykyisessä liiketoimintaympäristössä:



Blind Spots - why smart people do dumb things kertoo lähelle näkemisen vaikeudesta ja aiempien kokemusten näkemystä kapeuttavasta vaikutuksesta. Se miten me tulkitsemme ympäristöä värittyy aiemmilla kokemuksillamme ja johtaa helposti sokeaan pisteeseen. Yrityksissä tämä tarkoittaa kokonaisten toimialojen laajuista epidemiaa. Avoimmuus, jatkuva haastaminen ja erilaisilla taustoilla ja osaamisella varustettujen ihmisten yhteistyö on tehokkain keino laventaa näkökulmaa. Uuden oppiminen ja kokeileminen voidaan tehdä kevyesti ja tehdä isompi reivaus vasta kun vastaus on löytynyt. Heterogeeninen osaamisrakenne on vahvuus. Jos sitä ei ole, se pitää järjestää. Tässä toimintaympäristössä tärkein uudistumisen mantra on avoin innovaatio.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Luo Forrester tikapuumallin profiili

Taivas Lab KEY NOTE Rory Sutherland TED esitys. Kertaus portailta - toimii toistona.

6 minuutin seminaari mobiilimarkkinoinnista. Mukana myös suomalainen Blyk

Jos huokasit jo helpotuksesta ja totesit "mobiilimarkkinoinnista ei tarvitse välittää - siitä ei ole mihinkään", saatoit iloita liian aikaisin. Ohessa 6 minuutin setti, jossa pikaesittelyssä kiinnostavia mobiilimarkkinoinnin sovelluksia.