Taivas Business Design is about creating NEW business based on customer
insight and executing it by integrating operations, sales and marketing
resulting a superb customer experience

tiistai 15. syyskuuta 2009

Onko organisaatiosi kuin Töölönlahti?









Kalastusta Töölönlahden rannassa vuonna 1890. Taustalla
Kaisaniemi. Kuva K. E. Ståhlberg, Helsingin kaupunginmuseo.


"Töölönlahti on merenlahti Helsingissä ydinkeskustan pohjoispuolella. Töölönlahti on yhteydessä avomereen Kruunuvuorenselältä alkavan kapean salmen kautta. Töölönlahden länsirannalla sijaitsevat Suomen kansallisooppera ja Finlandia-talo sekä Hesperian puisto. Itärannalla on Linnunlaulun huvila-alue. Töölönlahtea ympäröi joka puolelta yhteensä 2,2 kilometrin pituinen jalankulku- ja pyörätie. Kesäisin keskellä Töölönlahtea toimii suihkulähde.” (Lähde mukaellen: Wikipedia)



Organisaatio kehittyy aikaa myöten erilaisista liiketoiminnoista joko huolellisen suunnittelun tai sattumien kautta. Liiketoiminnoista muotoutuu aikaa myöten monipuolinen ekonominen kokonaisuus. Tavoitteena ovat taloudellinen menestys ja henkinen hyvinvointi. Toimintaympäristön muutos aiheuttaa kuitenkin jatkuvaa sisäistä muutostarvetta liiketoimintoihin.

”Kun Helsingin kaupunki perustettiin nykyiselle paikalleen 1640-luvulla, Töölönlahteen johtava salmi oli jo soistunut umpeen kapeimmasta kohdastaan. 1800-luvun aikana matala ja mutainen Kluuvinlahti täytettiin ja otettiin rakennuskäyttöön. Pasilan Töölönjärvi kuivattiin 1870-luvulla, jolloin myös Töölönjoen virtaus ehtyi. Töölönlahti on rehevöitynyt jo 1700-luvulta lähtien johtuen veden vähäisestä vaihtuvuudesta.” (Lähde mukaellen: Wikipedia)

Liiketoiminta voi joutua henkisen kuivumisen tai soistumisen tilaan, jossa sisäiseen uudistumiseen tarvittavat virtaukset puuttuvat. Runsaistakaan ideoista ei koskaan synny uutta liiketoimintaa, toimintamalleja, tuotteita tai palveluita. Organisaatioon tulee matalikkoja ja rehevöitymistä, joissa uudenlaista ajattelua ja ajattelijaa vaanivat monenlaiset vaarat. Ilmiö on voimakkaimmillaan laskusuhdanteessa, jossa uudenlaisia innovaatioita erityisen kipeästi tarvittaisiin.

Töölönlahden rehevöitymiseen on kuitenkin alettu hakea muutosta lisämäällä veden vaihtuvuutta tuottamalla Humallahdelta putken kautta puhtaampaa vettä Töölönlahteen.”(Lähde mukaellen: Helsingin Kaupunki)

Yksi tervehtymisen keino on lisätä henkistä virtausta organisaatiossa. Ideoita on helppo löytää esimerkiksi osallistamalla asiakkaat liiketoiminnan, tuotteiden tai palveluiden kehittämiseen ja jopa lanseeraamiseen. Organisaation tehtävänä on koota innovaatiot, poistaa uudistumisen esteet ja luoda prosessit innovaatioiden kaupallistamiseen. Valitettavasti on huomattavasti helpompaa ja yleisempää heitellä ideoita otamatta niistä kehitysvastuuta tai ampua niitä alas, kuin kaupallistaa niitä taloudellista hyötyä tuottavaksi.

”Juoksutuksen vaikutuksesta Töölönlahden veden laatu on parantunut. Levien sekä ravinteiden määrät ovat vähentyneet ja veden sameus on pienentynyt. Uposvesikasvillisuuden määrä näyttäisi lisääntyneen. Meriveden juoksutuksen kokonaisvaikutukset näyttäisivät olevan positiivisia, minkä vuoksi kunnostusta suositellaankin jatkettavaksi.” (Lähde mukaellen: Helsingin Kaupunki)

Samoin kuin Töölönlahti, on moni organisaatio pystynyt uudistamaan liiketoimintaansa merkittävästi asiakkaiden avulla erinomaisin tuloksin.


Esa Saarelainen

Toimitusjohtaja

Taivas Business Design

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Luo Forrester tikapuumallin profiili

Taivas Lab KEY NOTE Rory Sutherland TED esitys. Kertaus portailta - toimii toistona.

6 minuutin seminaari mobiilimarkkinoinnista. Mukana myös suomalainen Blyk

Jos huokasit jo helpotuksesta ja totesit "mobiilimarkkinoinnista ei tarvitse välittää - siitä ei ole mihinkään", saatoit iloita liian aikaisin. Ohessa 6 minuutin setti, jossa pikaesittelyssä kiinnostavia mobiilimarkkinoinnin sovelluksia.