Taivas Business Design is about creating NEW business based on customer
insight and executing it by integrating operations, sales and marketing
resulting a superb customer experience

maanantai 8. maaliskuuta 2010

Taivas Business Design kaupallistamassa liikeideoita




Funktionaalisen tekstiilin kaupallisuutta selvitettiin AMK-TULI-ohjelmassa

HAMKin muotoilun koulutusohjelmasta valmistunut Riitta Nikkonen on saanut liikeidealleen rahoitusta AMK-TULI-ohjelmasta.

Nikkosen idea on kehittää, valmistuttaa ja myydä funktionaalisuuden sisältäviä kudottuja kangasmallistoja sekä asiakastarpeen mukaan räätälöityjä tekstiilisovelluksia, joissa yhdistyvät materiaalien testatut funktionaaliset ominaisuudet ja korkealaatuinen design. Tämän lisäksi tarkoituksena on tuottaa alaan liittyvää konsultointi- ja tuotekehityspalvelua funktionaalisten erikoistekstiilien sovellusalueilla. Idea syntyi Nikkosen tehdessä opinnäytetyötään, jonka yhteydessä hän kehitti kuosiinkudotun, antibakteerisen, hopeaa sisältävän vaatetuskangasmalliston. Mallistolle haettiin rekisteröity tavaramerkki nimeltä BeneFactor.
Nikkosen ideaa on jalostettu AMK-TULI-hankkeena kahdessa eri vaiheessa, joihin myönnettiin rahoitus kahden konsulttifirman palkkaamiseen. Ensimmäisessä vaiheessa – Concentra Ky:n vetämänä – tehtiin liikeidean kaupallistamisselvitys.

Toisessa vaiheessa Taivas Business Design Oy:n johdolla alettiin rakentaa yrittäjätiimiä sekä selkeyttää liikeideaa ja liiketoimintamallia.


Jatkokehitystä ja testausta

Nikkonen aikoo jatkaa kangaslaatujen tuotekehitystä. Tällä hetkellä on meneillään koe-erien valmistus ja testaus uuden kangastoimittajan kanssa. Tämän jälkeen uudet laadut ovat valmiita kaupallisiin toimenpiteisiin ja isompien erien valmistus voidaan toteuttaa. Nikkonen on saanut hyvää palautetta BeneFactor-kangasmallistostaan kolmelta suurelta kotimaiselta potentiaaliselta asiakkaalta, ja koemarkkinointiprosessi heidän kanssaan on edelleen käynnissä.

Kotimaisten asiakkaiden lisäksi Nikkonen tähyää kansainvälisille markkinoille. – Kun asiat ovat kunnossa tuotteen ja toimittajan näkökulmasta, koemarkkinointia on jatkettava kaikille potentiaalisille kotimaisille yrityksille, jotka ovat jo selvillä. Lisäksi tulisi tehdä markkinatutkimus mahdollisista vientiasiakkaista Euroopan alueella.
Brändinrakennusta ja liiketoiminnan käynnistelyä
Tuotteen kokonaisvaltainen brändinrakennus on aloitettu hyvissä ajoin, jotta toiminnan vaikuttavuus olisi riittävä jo markkinoinnin alkuvaiheessa. Lisäksi käydään läpi mahdollisuutta kehittää uusia tuotteita jo ennen yrityksen perustamista. Ennen yrityksen perustamista edessä on tulevan yrityksen kokoonpanon, vastuunjaon sekä työnteollisten ja taloudellisten panostusten sopiminen.
– Periaatteessa yrittäjätiimi on koossa. Mukana minun lisäkseni on Henri Lievonen, joka on aiemmin toiminut Finlayson Forssan myyntipäällikkönä, ja muutama muu henkilö. Yritystä ei ole vielä perustettu, koska käsityksemme mukaan liiketoiminnan käynnistäminen edellyttää kansainvälisten markkinoiden nykyistä perusteellisempaa selvitystä. Vaikka kaikki vaatetusalan yritykset, joihin olemme olleet yhteydessä, ovat olleet kankaista kiinnostuneita, Suomessa on nykyisellään niin vähän vaatetusteollisuutta, että pelkästään kotimaan markkinoiden varaan liiketoimintaa ei kannata käynnistää, Nikkonen toteaa.

AMK-TULI-ohjelmasta apua idean kaupallistamisessa
Nikkonen kokee hyötyneensä AMK-TULI-ohjelmasta paljon. – Jos olisin jäänyt yksin ideani kanssa, asiat tuskin olisivat edenneet näin pitkälle. TULI-hankkeen mahdollistamat laaja-alaiset selvitykset ovat luoneet uskoa ideani kaupallistamismahdollisuuksiin. Muotoilijana/tuotesuunnittelijana omat edellytykseni yritystoimintaan eivät yksin riitä ja siksi potentiaalisen yrittäjätiimin löytyminen on ollut minulle ehdottoman tärkeää.


Myös rahoituksen avulla mahdollistunut konsulttifirmojen kanssa työskentely on ollut hyvin avartava kokemus Nikkoselle, sillä asiantuntijoiden avulla hän on osannut ottaa huomioon monia sellaisia asioita, jotka olisivat muuten jääneet prosessissa huomioimatta. – Olen hyvin kiitollinen, että olen päässyt mukaan TULI-ohjelmaan ja toivon, että jo tehty työ kantaa hedelmää ja pääsemme vielä kolmanteen vaiheeseen, liikeidean kaupallistamiseen, Nikkonen kiittelee.

Teksti: Jari Hakkarainen




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Luo Forrester tikapuumallin profiili

Taivas Lab KEY NOTE Rory Sutherland TED esitys. Kertaus portailta - toimii toistona.

6 minuutin seminaari mobiilimarkkinoinnista. Mukana myös suomalainen Blyk

Jos huokasit jo helpotuksesta ja totesit "mobiilimarkkinoinnista ei tarvitse välittää - siitä ei ole mihinkään", saatoit iloita liian aikaisin. Ohessa 6 minuutin setti, jossa pikaesittelyssä kiinnostavia mobiilimarkkinoinnin sovelluksia.