Harvoille tulee yllätyksenä, että sosiaalinen media on kova juttu. Miten kova onkin sitten eri asia. Jos ajattelee suuryritysten johtoryhmän agendaa ja keinoja nostaa oman yrityksen kilpailukykyä, sosiaalinen media on varsin harvojen johtoryhmien agendalla.
Sosiaalinen media syntyy spontaanisti, jos sitä ei rakennetat tietoisesti. Spontaani suosittelu on todennäköisintä, kun asiakkaan odotukset ylitetään tai alitetaan reilusti. Ylittäminen on nykytilanteessa varsin harvinaista, kun henkilöstön moraali ja mieliala on matalapaineen alla leikkauksien, lomautusten ja yleisen harmauden kohteena. No, juuri tässä on mahdollisuus tänään. Kun yleinen mieliala on se mikä on, omaan henkilöstöön ja asiakkaisiin panostaminen on fiksumpaa ja vaikuttavampaa kuin koskaan.
Johtoryhmän agendalla voi olla henkilöstön hyvinvointi, siellä pitäisi olla ymmärrys yrityksen kilpailukyvystä. Keinot perustuvat johtamiseen. Määrätietoisen sosiaalisen median strategian rakentamiseen saa apua erinomaisilta kumppaneilta, mutta jos fundamentit ovat pielessä hyvä yritys voi kääntyä massiiviseksi vitsiksi tai halveksunnaksi. Jos johtoryhmä kuittaa 5%:n asiakastyytymättömyyden mitättömänä ja nämä 5% tarttuvat blogiin, facebookiin, jne pian yhtiön maine on kuralla. Sosiaalinen media = avoimuus. Jyvät erotellaan akanoista tehokkaamin kuin aiemmin. Sana kiertää ja vaikuttaa nopeammin ja laveammin kuin ikinä.
Tervetuloa läpinäkyvään markkinatalouteen, jossa hyvät nostataan, heikot pudotetaan ja keskinkertaisuudet siunaavat hiljaisuuden.
The paradox of insular language
1 vuosi sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti