Taivas Business Design is about creating NEW business based on customer
insight and executing it by integrating operations, sales and marketing
resulting a superb customer experience

perjantai 15. tammikuuta 2010

Resumé-päätoimittaja hehkuttaa Tukholman Ogilvyn välstyvää toimaria Carola Määttää.

Resumé: Några ord om Carola

14 januari

Några ord om Carola

Idag meddelar Carola Määttä att hon slutar på Ogilvy. Under Gizmondoskandalen trodde jag att detta pressmeddelande skulle komma vilken dag som helst. Vem som helst hade gett upp när man höll på och städa efter sin företrädare och ständigt hitta mer skit i lådorna. Allt från tryckavtal till kundrelationer var ruttna. Men Carola gav inte upp. Hon tröttnade inte. Hon fortsatte att städa och idag är Ogilvy åter ett företag som kan se med tillförsikt på framtiden. Man har till och med flyttat från Stureplan till Svenskanhuset. Med sig har företaget ett gäng nya kunder.

Carolas efterträdare kommer att få en betydligt enklare resa. Även kreativt har byrån har gjort en resa, men man har fortfarande några snäpp upp till den absolut byråtoppen. I den totala sammanräkning i Månadens kampanj/Reklamallsvenskan ligger byrån just nu på en blygsam en 25-plats.

Jag har stor respekt för Carolas svåra resa. Hon ska all respekt och önskar henne lycka till på nya jobbet. Det låter som ett tråkigt jobb. Jag tror att det ungefär hundra gånger roligare att producera och sälja reklam än att köpa in den, men Carola kanske behöver ett jobb som inte är en ständig berg- och dalbana.


Sain tehdä Carolan peräksiantamatomassa tiimissä voittoisan Astra Zeneca Nordic -kilpailutyön. Jäämme kaipaamaan lahden tälläkin puolella kovaa mainostajan puolelle siirtyvää ammattilaista, jolla on Kiirunasta kotoisin olevan jääkiekkoilijaisän sisua. Tack Carola

Carola Määttä, avgående vd på Ogilvy. Foto: Sören Andersson

”Det är rätt tillfälle att sluta”

Carola Määttä ser fem spännande år bakom sig. Många skulle säga fem oerhört jobbiga år. När hon tillträdde hade nya storkunden Gizmondo visat sig vara ett luftslott. Samtidigt dök det upp felaktiga fakturor från tryckerier.
Det tog tid och kraft att röja upp den härvan. Efter det har hon satsat på att lyfta byrån kreativt. Nu ser hon den uppgiften som avslutad.
– Det är rätt läge att sluta. Ogilvy är en stark byrå med starka kunder och duktiga medarbetare. Efter 20 år i kommunikationsbranschen känns det lockande att börja på kundsidan där jag tror att jag kan bidra med stor erfarenhet.
– När jag tillträdde som koncernchef för i början av januari 2005 hade jag uppdraget att förflytta byrån kreativt och att göra Ogilvy Sverige till en av landets ledande kommunikationsbyråer. Det har vi lyckats med. Idag har Ogilvy många duktiga och starka medarbetare som kan ta byrån vidare in i nästa decennium. Därför är det rätt tillfälle för en ny koncernchef att ta över efter mig.

Hur ser du på dina år på Ogilvy?
– Det har varit fem spännande år då jag lärt mig mycket. Jag har stor respekt för alla talangfulla medarbetare på Ogilvy. Det känns tryggt att lämna nu eftersom jag vet att det finns så många som kan fortsätta att göra ett fantastiskt jobb med att utveckla Ogilvy.

Vad tycker du att du har utfört/lyckats med?
– Det känns tillfredsställande att lämna efter ett år då vi har lyckats över förväntan. Det beror på att vi har fått in flera nya kunder under 2009, till exempel AstraZeneca Nordic, Handelsbanken, Meda, OKQ8, Doxa och Zebra Technologies. Dessutom deltar vi i dagsläget i flera pitcher.
– Mitt uppdrag var bland annat att förflytta Ogilvy Sverige kreativt och jag är stolt över de framgångar vi har haft. Under 2009 har Ogilvy bland annat vunnit guld i Guldägget, guld i Eurobest, guld i Cannes Lion, två guld i Svenska Designpriset samt en 100-Wattare för långsiktig varumärkesvård.

Hur länge kan du vänta på nästa vd på Ogilvy?
– Vi jobbar för att få in en ny vd så fort som möjligt, dock senast den 1 juni då jag börjar på Proffice. Vi behöver inte hasta fram en lösning, utan ska hitta en person som passar perfekt.

Varför Proffice?
– Proffice är ett starkt bolag i snabb utveckling. Det ska bli spännande att få vara med och utforma Proffice framtid i ett expansivt skede inom bemanning och rekrytering. Efter 20 år i kommunikationsbranschen hoppas jag kunna bidra med en hel del erfarenhet.

Vad med kundsidan är det som lockar dig?
Lars Kry, koncernchef för Proffice kommer att bli fantastiskt inspirerande att arbeta med! Det känns helt rätt för mig att gå från byråsidan till kundsidan efter så många


Luo Forrester tikapuumallin profiili

Taivas Lab KEY NOTE Rory Sutherland TED esitys. Kertaus portailta - toimii toistona.

6 minuutin seminaari mobiilimarkkinoinnista. Mukana myös suomalainen Blyk

Jos huokasit jo helpotuksesta ja totesit "mobiilimarkkinoinnista ei tarvitse välittää - siitä ei ole mihinkään", saatoit iloita liian aikaisin. Ohessa 6 minuutin setti, jossa pikaesittelyssä kiinnostavia mobiilimarkkinoinnin sovelluksia.